arabian
توك ما شرفت يا افندى

يا مرحب بيك

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

arabian
توك ما شرفت يا افندى

يا مرحب بيك

arabian
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
arabian

easy talk

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

ما لا يعلمه الكثيرون عن عملاق التحميل internet download manager

2 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

lost in the mist

lost in the mist

[b]قبل اى حاجه احب اقول ان انا نقلت الموضوع ده من احد المنتديات وجبته علشان حسيت انه ممكن حد يستفيد وارجو ذلك

يسعدنى انى اقدم النهاردة لمنتدانا الغالى واعضائه الكرام بعض المعلومات عن استخددام برنامج التحميل الرهيب والاقوى بلا منازع Internet download manager

هذه المعلومات قد يعلمها البعض وقد يجهلها الاخرون فاتمنى ان تستفيدوا منها خير الاستفادة

بعض التساؤلات انا عن نفسى كنت اتمنى انى اعرفها عن هذا البرنامج وسعدت جدا عندما عرفتها مثل

ليه البرنامج متوافق مع متصفحات ومتصفحات لا؟

هل ممكن لما الداونلود يخلص البرنامج يدينى اى اشارة بحيث انى لو مش قاعد عالجهاز اخد بالى بدل ما كل شوية اشوف خلص ولا لا؟

هل السرعة ممكن تزيد ولو شوية صغيرين كمان ؟

هل ممكن احدد السرعة اللى بحمل بيها بحيث ما اثرش على الناس اللى معايا فى الشبكة ؟

هل ممكن احط اكتر من داونلوود ورا بعض بحيث لما واحد يخلص ينزل التانى تلقائيا يعنى احط اكتر من ملف يتحمل واحد واحد ومش مع بعض ولما واحد يخلص ينزل التانى من غير مانا احطهم فانام بقى واسيبه مع نفسه ؟

طب ممكن البرنامج يقفل الجهاز لما يخلص الداون لوود ؟

البرنامج مبيرضاش يخلينى احمل الفيديوهات ال RMVB
اعمل ايه؟

احيانا الواحد يحط داونلود ويسيبه ويخرج او ينام او اى حاجة يجى يبص يلاقيه واقف عند 80% او اى حاجة يجى يعمله resume ميرضاش رغم ان الموقع اللى بيحمل منه بيدعم الاستكمال مش ده حرام بردو ؟

الاسئلة دى اعتقد ناس كتير سالتها بعضهم لقى الاجابة والاخرين لا اتمنى من خلال الشرح التالى اقدر اجاوب عنها

السؤال الاول

ليه البرنامج متوافق مع متصفحات ومتصفحات لا يعنى ليه بعض المتصفحات مش بعرف انزل منها عن طريق البرنامج ده ؟

علشان حاجة اسمها ال INTEGRATION وعشان تضمن انك تخلية INTEGRATE مع كل المتصفحات

*خش OPTION - GENERAL
*علم على USE ADVANCED BROWSER INTEGRATION
*هيقولك عاوز يعمل ريستارت معلش خليها عليك واعمل

السؤال الثانى

هل ممكن لما الداونلود يخلص البرنامج يدينى اى اشارة بحيث انى لو مش قاعد عالجهاز اخد بالى بدل ا كل شوية اشوف خلص ولا لا؟

ياسلام بس كده لو عاوزه يزغرد كمان ياسيدى

*خش OPTION-SOUND
*علم عالاختيارات اللى انت عاوزها ونقى الموسيقى اللى تعجبك من على جهازك بس تكون بصيغة WAV
ولو معندكش الصيغة دى حاططلك تحت برنامج بيحول لكل الصيغ اللى تحبها وحاططلك مقطوعتين انا بستخدمهم

السؤال الثالث

هل السرعة ممكن تزيد ولو شوية صغيرين كمان ؟

يعنى هيا مش هتزيد قوى بس هتحس بفرق

*خش OPTION-CONNECTION
زود الرقم اللى فى الصورة ل 16

السؤال الرابع

هل ممكن احدد السرعة اللى بحمل بيها بحيث ما اثرش على الناس اللى معايا فى الشبكة ؟

طبعا تقدر
-كليك يمين على ايقونة البرنامج اللى جنب الساعة واعمل زى الصور

السؤال الخامس

هل ممكن احط اكتر من داونلوود ورا بعض بحيث لما واحد يخلص ينزل التانى تلقائيا يعنى احط اكتر من ملف يتحمل واحد واحد ومش مع بعض ولما واحد يخلص ينزل التانى من غير مانا احطهم فانام بقى واسيبه مع نفسه ؟

سؤال جميل جدا جدا وناس كتير متعرفوش
بس قبل مااجاوبة لازم اقولك حاجتين

ان ده تقدر تعمله مع المواقع اللى تدعم استكمال التحميل وانا عن نفسى بفضل المواقع دى وبفرح اوى لما بلاقيها

زى ال
MEDIAFIRE
IFILE
FILESEND
ADRIVE

-ممكن الحركة دى تعلق معاك احيانا حسب ظروف الموقع خاصة اخر اتنين
المهم ازاى تعملها

*اول حاجة لازم تعطل الخيار ده وانا افضل انك تعطله اول ماتسطب البرنامج اساسا

*لما بتيجى تعمل داونلود بيطلعلك البوكس ده وبتضغط داونلوود على طول هنا بقى هتضغط DOWNLOAD LATER

*عاوز تنزل ملف تانى كرر الخطوه دى مع بقية الملفات مع نفسك ملف اتنين تلاته اربعة المهم DOWNLOAD LATER

*هتلاقى البرنامج فى واجهته الرئيسية بقى كده

كده عسل

*هتلاقى فى واجهة البرنامج كلمة SCHEDULERبشكل منبه كده خش فيها

*هتلاقى فوق FILE IN QUEUE خش فيها وقلل الرقم لواحد عشان تحمل واحد واحد مش اتنين او اكتر فى نفس الوقت

واضغط بقى START NOW عشان تبدا الجدول التحميلى وواضح كمان انك تقدر تحدد مين اول واحد ينزل ومين التانى وكده براحتك

السؤال السادس

طب ممكن البرنامج يقفل الجهاز لما يخلص الداون لوود ؟

اه عشان تنام بقى وتستريح
نفس الخيار بتاع
SCHEDULER
واعمل زى الصورة وعلى فكرة الخيار ده تقدر تعمله لو حتى انت حاطط داونلود واحد بس بس ابقى اضغط START QUEUE

السؤال السابع

البرنامج مبيرضاش يخلينى احمل الفيديوهات ال RMVB
اعمل ايه؟

سهله دى
*خش OPTION-FILETYPES

هتلاقى صيغ كتيره محطوطه بعد اخر واحد اعمل مسافة واكتب RMVB

المحرر العربي

المحرر العربي
مشرف الركن الهادى

جامد0000شكرا ع الافاده

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]